چگونه حافظه نامحدود داشته باشیم؟

چگونه حافظه نامحدود داشته باشیم؟

چگونه حافظه نامحدود داشته باشیم؟

اگر می توانستید خیلی راحت، سریع و مفید همه چیز را یاد بگیرید و به یاد آورید، زندگی تان چه شکلی می شد؟ به آن فکر کنید.

در این مطلب می خواهم مجموعه ای از مهارت های موثر برای تقویت حافظه را معرفی کنم که به شما کمک میکنند کنترل یادگیری و همه زندگی تان را به دست گیرید

حافظه نامحدود

یکی از بهترین راه های به کار انداختن ذهن و حافظه تان، نقشه ذهنی است. اگر این روش را در زندگی تان به کار ببندید. شیوه تفکرتان هم تغییر می کند. نقشه ذهنی راهی عالی برای سازمان دهی اطلاعات،‌آوردن فکرها روی کاغذ و استخراج بیشترین اطلاعات از سرتان است .

تونی بوزان مخترع نقشه های ذهنی و بیش از هشت کتاب نوشته است. او این ابزار اعجاب انگیز ذهنی را در دهه ۱۹۷۰ ابداع کرد که پس از سال ها به یکی از کارآمدترین ابزارهای یادگیری و تفکر جهان تبدیل شده است. او نقشه ذهنی را <<چاقوی ارتشی سوئیسی برای مغز>> می خواند. این روش راهی برای گسترش حافظه و ارتقای مهارت های تفکر است. نقشه ذهنی را می توان برای حفظ کردن، یادگیری، ارائه، برقراری ارتباط، سازمان دهی، برنامه ریزی، نشست ها، مذاکره و همه نوع تفکر به کار بست.

ذهن شفاف
  • نقشه ذهنی یک روش چندحس گری برای انتقال فکر روی کاغذ و استفاده از آن هم به غایت راحت و آسان است. نخست شاید کمی به تمرین نیاز داشته باشد.اما بعد مغزتان یاد می گیرد چطور خوش بگذراند و زندگی و یادگیریتان دیگر مانند پیش نخواهد بود.

    نقشه های ذهنی راهی عالی برای ساختاردهی به اطلاعات اند تا بتوانید تصویر بزرگ و جزئیات آن را به خوبی ببینید. یادداشت های خطی، یعنی فهرست ها و خط ها، هیچ وقت انعطاف نقشه ذهنی را نخواهند داشت.

  • بهترین راه توضیح نقشه ذهنی این است که نقشه چیزی را بکشیم. نقشه ذهنی که اکنون می خواهم برای تان بکشم. در مورد همه سیستم هایی است که در این کتاب با هم یاد گرفتیم.

    در همه نقشه های ذهنی از وسط کاغذ سفید شروع می کنیم و یک تصویر مرکزی می کشیم. همه نقشه ذهنی درباره این تصویر مرکزی است، پس به این تصویر مرکزی سیستم می گوییم. می دانیم تصویرها به یادماندنی اند و خلاقیت بیشتری ایجاد می کنند.

     

نقشه ذهنی

وقتی تصویر مرکزی را ساختید، شاخه هایی را به تصویر مرکزی وصل کنید و در سر هر شاخه، شاخه های بیشتری بکشید. شاخه های اصلی عبارتند از همه سیستم های حافظه که تا اینجا خواندیم.

وقتی شاخه های اصلی را کشیدیم، می توانیم شاخه های سطح دوم و سوم را هم وصل کنیم تا به جزئیات شاخه اول بیفزاییم.

می توانیم شاخه های بیشتری هم اضافه کنیم تا جزئیات را بهتر نشان دهیم. یادتان باشد در هر شاخه فقط یک کلمه استفاده کنید. این کار به پرواز آزادانه ذهن تداعی گرتان کمک می کند و می توانید تصاویر زیادی را به ذهنتان بسپارید. هر شاخه اصلی به یک رنگ است، این کار به تمایز بصری شاخه های متفاوت کمک می کند. یک نقشه ذهنی هیچ وقت پایان ندارد. چون ذهن تداعی گر شما همیشه فقط یک حافظه را می تواند پیدا کند.

نقشه های ذهنی جالب اند، سرگرمتان می کنند و از ذهن خلاقتان بهره می برند. اگر مدام از آن ها استفاده کنید، کم کم با سطوح جدیدی از ذهن تان آشنا می شوید. خلاقیت و قدرت برنامه ریزی تان را بهبود می بخشید، ذهنتان را بازتر می کنید و قدرت حافظه و مشاهده خود را بالا می برید. در حوزه های یادگیری بی شماری می توانید از نقشه ذهنی استفاده کنید. از این نقشه می توان برای خلاصه کردن اطلاعات حجم بالا استفاده و نکته های مهم را دسته بندی کرد .

حفظ کلمه به کلمه اطلاعات نوشتاری

برای حفظ اطلاعات کلمه به کلمه از این روش استفاده می کنم. اگر با این روش کار کنید، هر گونه اطلاعات نوشتاری را به آسانی به یاد خواهید آورد. می توانید از این روش برای به یاد سپردن نقل قول ها، شعرها، تعریف ها یا آرایه های متون مذهبی استفاده کنید. به یاد سپردن کلمه به کلمه اطلاعات به شما در سخنرانی، مذاکره یا جلسه ها کمک می کند. با این روش می توانید اطلاعات را در ذهن خود داشته باشید تا هر وقت که به الهام نیاز داشتید، به سراغشان بروید. در امتحان ها نیز برای به یادآوری تعریف مفاهیم کلیدی بسیار کاربرد دارد.

به یادآوری و از حفظ خواندن شعرها نیز راهی عالی برای تمرین ذهن و ارتقای توانایی ارائه تان است. بسیاری از متون مذهبی به اهمیت حفظ آیه ها اشاره کرده اند تا بتوانید از درس های آن ها در زندگی تان استفاده کنید.

در این بخش از نقل قولی به نام موفیت استفاده می کنیم که به رالف والدوامرسون نسبت داده شده است. عنصر اول در این روش حافظه، یافتن کلمه کلیدی است که به شما در یادآوری باقی متن کمک می کنند. به کلمه های کلیدی که برایتان انتخاب کرده ام، نگاه کنید:

موفقیت

خندیدن همیشگی و زیاد؛ کسب احترام مردمان باهوش و محبت کودکان؛ جلب ستایش منتقدان صادق و تحمل خیانت دوستان کاذب؛ درک زیبایی، یافتن نکته های خوب در دیگران؛ بهتر کردن جهان، با فرزند سالم، باغچه زیبا با بهتر کردن شرایط اجتماعی؛

دانستن اینکه به سبب بودن شما حتی یک نفر توانسته است راحت تر نفس بکشد. موفقیت یعنی این.

 وقتی کلمه های کلیدی را پیدا کردید، گام بعدی تخیل تصاویر از آن ها و گذاشتن آن ها در یکی از سیستم هایی است که در این کتاب یاد گرفتید.یادتان باشد: گویی تخیل شما مداد و سیستم هم تکه کاغذ است. می توانید از سفر، بدنتان، خودرو یا هر چیز دیگری استفاده کنید که در حافظه بلندمدت تان است. حتی می توانید همه مفاهیم را به هم پیوند دهید، اجازه دهید شما را راه بیاندازم. بیایید برای به یاد سپردن مفاهیم کلیدی از یک درخت استفاده کنیم. چرا درخت؟ چون برای من نشان رشد است و در حافظه بلندمدتان هم وجود دارد. تصور کنید ریشه ها خندان اند و مردمانی باهوش (به شکل اینشتین) پای درخت نشسته اند. کودکانی را تصور کنید که تنه درخت را بغل می کنند( محبت کودکان) و روی شاخه ها نیز آشیانه ای (nest که مانند honestاست) پر از نقد ببینید. توجه کردید که چند کلمه اول را به سیستم شما متصل کردیم و با کمی تکرار می توانید آن ها را برای همیشه در  ذهن داشته باشید.

اگر بخواهید می توانید باقی اطلاعات را به برگ ها، تیغ ها و میوه ها یا پارکی ربط دهید که درخت در آن کاشته شده است. وقتی مفاهیم کلیدی را ساختید، باید چند بار متن را بخوانید. کلمه های کلیدی، متن را چسبناک تر می کنند و با دانش زبانی تان می توانید جمله ها را بسازید. اگر به متن جان ببخشید، یادآوری آن برایتان راحت تر می شود!

دوست من، کریتون کارولوی فقید، رمان پیرمرد و دریای ارنست همینگوی و جایگاه عددی تک تک کلمه های آن را به همین روش از بر کرده بود. برای مثال، می توانستید از او بپرسید کلمه ششم در خط پانزدهم صفحه هشتم کتاب چیست و او کلمه را می گفت. او از یادگیری مکانیکی کمک نگرفت، بلکه از روشی مانند همین استفاده کرد که الان دیدید.

مانند هر کار دیگری در زندگی، به یاد سپردن متن به کمی تمرین نیاز دارد. وقتی در این کار خبره شدید می توانید همه اطلاعاتی را که برای کار یا درستان احتیاج دارید، کلمه به کلمه به یاد آورید.